Meet 13 Cosplay Competitie UPDATE

Discordian-D

Well-Known Member
Fillies and gentlecolts,

We hebben er een geslaagde eerste editie van de Nederlandse Brony Meet Cosplay Competitie opzitten en dat betekend maar één ding: vooruitblikken naar de tweede editie! Bij deze alvast de nieuwe thread voor de nieuwe ronde. Zelfde principe, zelfde regels, bijna dezelfde thread tekst, hopelijk NOG meer deelnemers! :)

De vorige keer was een first, een try-out om te zien of er animo voor is en dat is er blijkbaar, dus ik hoop echt nog veel meer van jullie creativiteit te zien.

Well then, Meet 13 is op 31 mei en met het oog op de nodige voorbereiding die het kost om een goeie cosplay in elkaar te zetten is deze thread aangemaakt zodat iedereen die geïnteresseerd is om mee te doen goed op de hoogte kan blijven en alvast kan beginnen met iets nieuws maken of een eerdere creatie te verbeteren.

De wedstrijd zal opnieuw gehost worden door yours truly en we zullen nog steeds dezelfde categorieën hanteren (klik op de spoilers voor toelichting) plus één nieuwe:

* Beste Kostuum v/d Dag (male/female)
Dit spreekt behoorlijk voor zich: de heer en dame die volgens de jury het allerbeste, mooiste en meest verbluffende kostuum van de dag hebben.

* Creativiteit
Een creatieve geest dient beloond te worden voor zijn of haar werk. Dit is dan ook een van de moeilijkst te beoordelen categorieën, want wat betekend nu creativiteit? Het is in ieder geval niet ergens een kostuum kopen, het gaat om zelf met de middelen die je hebt een overtuigend resultaat neer te zetten. Klein voorbeeldje: tijdens BUCK Con 2013 zag ik iemand die uit karton een compleet RDash 5000 pak had gemaakt! In ieder geval zal de jury tijdens Meet 12 hard haar best doen om de meest creatieve cosplay brony van de meet te vinden.

* In-Character (male/female)
Hieronder vallen de heer en dame die zich tijdens de meet het beste in het door hun gespeelde personage kunnen inleven.

* Beste groep
Dit is een stukje “group effort”: wie zetten met hun cosplay de meest overtuigende MLP groep neer? Denk aan de Apple Family, de Cutiemark Crusaders, Royal Guards, de complete Mane-6 of misschien zelfs Chrysalis en haar Changelings.

* Beste Princess
Spreekt voor zich: de dame die de beste Princess cosplay heeft, wint.

* Beste Mane-6 character
Er zijn er vele, maar er kan er maar een de beste zijn: de dame met de beste Mane-6 cosplay. Jullie weten hopelijk zelf allemaal wel wie hieronder vallen.

* Beste Genderswap
Omdat een vrouwelijke Twilight Sparkle en een mannelijke Spike (grappig, want hij wordt gevoiced door een vrouw) eigenlijk maar saai zijn, is er de Genderswap categorie! Want waarom zou een kerel niet een goeie Fluttershy kunnen neerzetten, of een meid geen goeie Shining Armor?

* Beste Male Character
Om toch wel weer wat serieuzer te zijn, ook een categorie voor de heer die het beste mannelijke personage uit MLP kan neerzetten met z’n cosplay. Keus genoeg, al zou je het misschien niet denken. Denk onder andere aan Fancy Pants, Dr. Whooves. Filthy Rich, Shining Armor, Mr. Cake en zelfs Angel Bunny en Steven Magnificent.

* Beste background pony
Natuurlijk denken velen aan Derpy (of Rarity in sommige gevallen), maar er zijn meer background ponies die toch net even wat meer opvallen en bekend geworden zijn in de community. Heb jij straks de beste background pony cosplay?

* Beste Villain (male/female)
Een ode aan alle slechteriken uit de serie. Het gaat hier om de beste mannelijke en vrouwelijke slechterik van de meet. Ik ben heel erg benieuwd wat er voorbij gaat komen. Logischerwijs doe ik als host natuurlijk niet mee ;)

* Beste Non-pony-related
Voor hen die het echt niet kunnen laten om in een non-MLP cosplay te verschijnen maar er wel verdomd goed uitzien. Effort moet namelijk beloond worden. Natuurlijk is het een brony meet, dus ga nu niet allemaal in andere cosplay komen, stelletje schavuiten...

* Grootste Herpa Derp Award
Award voor de grootste hurr durr / herpa derp / fuckup (in cosplay) van de meet. All in good fun.
hurr-durr-399x600.jpg


Het Programma van de Cosplay Competitie

Aan het begin van Meet 13, na de centrale opening, zal er de mogelijkheid zijn om jezelf of je groep in te schrijven bij de jury, om zo mee te doen aan de competitie. Om het overzichtelijk te houden zullen we je (forum)naam en je cosplay personage bij de inschrijving noteren. Zorg dat je op tijd in kostuum bent!

In de middag zal er een Cosplay Showoff zijn, waarbij alle deelnemers aan de competitie zichzelf individueel of als groep kunnen presenteren aan de jury en het publiek met een kleine walk-by.

Gedurende de Meet zal er door de jury, naast hun andere activiteiten, gekeken worden naar de cosplayers en zullen ze op deze manier tot hun oordeel kunnen komen. Op een geheime tijd en geheime locatie zal de jury dan samenkomen om in overleg te gaan. Steekpenningen worden (meestal) niet geaccepteerd.

Tegen het einde van de dag zal er centraal door de jury bekend gemaakt worden wie de winnaars zijn in de bovengenoemde categorieën en zullen de “awards” worden uitgereikt. Over de uitslag en de prijzen kan niet gedebatteerd worden ;)


Regels voor de Competitie en Cosplay algemeen op de Meet:
Hoewel Cosplay is toegestaan en zelfs wordt aangemoedigd is het niet toegestaan om op het terrein van de Meet:

1. Bij wet verboden, gevaarlijke en/of te realistische imitatiewapens te dragen en/of te gebruiken. Hieronder vallen:

* Nep(vuur)wapens
* Gedemonteerde (vuur)wapens
* Airsoft
* Paintball


2. Het dragen van LARP slagwapens (zwaarden e.d.) en/of voor trainingsdoeleinden ontworpen plastic items (messen e.d.) is toegestaan. Het gebruik hiervan is op eigen risico. Het gebruik op aanwezigen van de Meet die hier niet van gediend zijn is absoluut verboden en zal resulteren in afname van het betreffende item voor de verdere duur van de Meet.

3. Cosplay moet voldoen aan de algemene fatsoensnormen en –waarden.

4. Als er in een beschikbare categorie niemand te plaatsen is, vervalt de betreffende categorie simpelweg.

UPDATE: Nerfguns voor cosplay doeleinden zijn toegestaan. Deze moeten liefst ongeladen zijn. Er mag in ieder geval NIET mee geschoten worden, wordt dit wel gedaan dan wordt de nerfgun geconfisqueerd tot het eind van de dag. De eigenaar van de betreffende nerfgun wordt aansprakelijk gehouden. Hou het leuk voor iedereen!


Tot slot:

Ik wens iedereen die mee wil doen met deze competitie alvast heel veel succes met de nodige voorbereidingen en ik ben nu al zeer benieuwd naar de opkomst en het resultaat. Zie jullie op Meet 13!

~ Discordian
 
de Meet 12 Cosplay Competitie was zeer leuk en geslaagd dus reken maar van yes dat ik deze keer ook weer zal meedoen ^^
 
Het is dat ik totaal niks heb om me te verkleden of een vorm van...
Anders had ik graag mee willen doen. Vond het wel gaaf om al die mensen te zien verkleed als een personage ^_^
 
Hmm. Was het niet zo dat het er bijna op neer kwam dat er ongeveer evenveel deelnemers als categorieën waren de laatste keer? Als dat zo is vind ik het apart dat je er een categorie bij doet, in plaats van een aantal minder.

Granted, op zich heb ik niks te zeggen. Ik doe toch niet mee (heb daar zelfs nog over nagedacht, maar onder deze omstandigheden denk ik niet dat het voor mij is :p).
 
Ik kan heel misschien meedoen c: < mijn eerste keer wordt dat maar het wordt dan sowieso een non-pony cosplay omdat ik ben zelf (mijn ouders niet) in geldnood.

-Leonardo
 
[quote1391634541=Baree]
Hmm. Was het niet zo dat het er bijna op neer kwam dat er ongeveer evenveel deelnemers als categorieën waren de laatste keer? Als dat zo is vind ik het apart dat je er een categorie bij doet, in plaats van een aantal minder.

Granted, op zich heb ik niks te zeggen. Ik doe toch niet mee (heb daar zelfs nog over nagedacht, maar onder deze omstandigheden denk ik niet dat het voor mij is :p).
[/quote1391634541]

Het grote aantal categorieën is om mensen de ruimte te geven om met hun idee in de prijzen te vallen en om het voor de jury makkelijker te maken om te kiezen. Natuurlijk is het zo dat, mocht er niemand zijn voor een categorie, deze gewoon vervalt. Staat ook in de OP, dus al die categorieën zijn niet zo belangrijk in the end :p

En ik ben benieuwd naar wat je precies bedoeld met "deze omstandigheden"? May I inquire the meaning?


[quote1391634757=Magical7]
Heeft iemand nog pointers voor aspirerende/beginnende cosplayers?
[/quote1391634757]

Ten eerste: gewoon doen :3 Om te beginnen is een idee natuurlijk belangrijk (nee, echt?) en een "ontwerp" wat je een beeld geeft van wat je wilt bereiken. Als beginner zou ik het niet al te moeilijk maken, tenzij je ontzettend creatief bent. Zoek ook naar inspiratie als je even klem zit. Kijk naar het personage wat je wilt cosplayen en zoek naar de punten die kenmerkend zijn voor dat personage.

Succes!
 
[quote1391634995=Magical7]
Heeft iemand nog pointers voor aspirerende/beginnende cosplayers?
[/quote1391634995]
Ligt er aan wat je wilt doen. PM me anders ik wil je best helpen

En ik doe sowieso weer mee!!!

Ik heb nu 1 prijs gewonnen, dat moeten er veel meer worden
 
Hmm, kijken of ik mijn nieuwe non-pony cosplay af heb voor de tijd, anders maar weer Derpy uit de kast trekken~
 
*status update*

Damn it...te lui om aan de improvements van mijn Discord cosplay te werken. Were does my life go? Le sigh
 
Na wat denken kan ik zeggen dat ik overwegende ben om de volgende meet niet als Discord te komen. Misschien doe ik iets Steampunk-achtigs. Dit is omdat ik een beetje uitgekeken raak op m'n Discord cosplay en maar niet het moment kan vinden om improvements te doen.
 
[quote1396445413=Discordian-D]
Na wat denken kan ik zeggen dat ik overwegende ben om de volgende meet niet als Discord te komen. Misschien doe ik iets Steampunk-achtigs. Dit is omdat ik een beetje uitgekeken raak op m'n Discord cosplay en maar niet het moment kan vinden om improvements te doen.
[/quote1396445413]
We will miss you Discord :(
Nu wordt er geen chaos meer veroorzaakt op de meets, maar perfecte orde :p
 
Kan er geen hall of fame komen? XD Iig doen Ossie en ik deze x niet mee. T wordt tijd dat we weer eens in onze normale kleren komen. x3
 
[quote1396531486=Aluriya]
Pipsqueak, Derpyeyes and me are planning to win this thing. :p
[/quote1396531486]
YUSH we are!
 
Back
Top